Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anne Mak - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anne Mak - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Anne Mak

Blijf op de hoogte en volg Anne

25 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Yogyakarta

Wat eerst even gezegd moet worden: wat is het hier fantastisch!! Echt ongelofelijk dat ik dit mag meemaken. Alles is hier zo mooi, fijn en leuk; ik geniet echt van ieder moment. Ik ben nu pas een week weg, maar het voelt al veel langer! Ik hou echt zo veel van dit land. Wat is het leven mooi!!
In al mijn enthousiasme weer hele lappen tekst geschreven, oepsie. Ik hoop dat jullie het toch leuk vinden om te lezen!

REIS NAAR YOGYAKARTA
Na een kort (5:45 wekker!) maar goed nachtje en een lekker ontbijtje waren we klaar om op weg te gaan naar Yogya. Op de weg naar het treinstation redelijk geergerd: de taxichauffeur deed eerst alsof hij mij niet begreep toen ik vroeg of hij zijn meter aan wilde zetten, en toen ik het in het indonesich vroeg zei hij nee. Toen ik demonstratief dan maar wilde uitstappen zette hij mokkend de meter aan. Aangekomen bij het station wilde hij ons ook nog extra laten betalen voor 'telefonisch bestellen' terwijl we dat helemaal niet hadden gedaan. Maar: wel echt de eerste onaardige persoon die ik heb ontmoet!
De treinreis was fantastisch!! Het is zo beeldschoon hier. Acht uur lang alleen maar naar buiten kijken en genieten. Alles voelt zo vertrouwd en bekend, maar toch verwonder ik me over alles weer opnieuw. Wat hou ik van dit land! Aangekomen in Yogya afscheid genomen van Remco en daarna in de becak (fietstaxi) richting mijn guesthouse gegaan. Mijn eerste indruk van Yogya was heel erg goed. Wat een ontzettend leuke en sfeervolle stad is dit! Bijna alle mensen die ik in Jakarta ben tegen gekomen gingen meteen of bijna meteen door naar Yogya omdat Jakarta maar een 'rathole' was. Ik vond Jakarta leuk, maar nu begrijp ik wel wat ze bedoelen..
AANKOMST
In mijn guesthouse werd ik heel hartelijk ontvangen door een van de werknemers, Pandi. De sfeer was daar zo fijn en gemoedelijk, en mijn kamer was heel erg mooi (eigenlijk een beetje te mooi voor het backpackers bestaan ;)), met openslaande deuren naar een gezellige tuin. De dag daarna ben ik zelfs verplaatst naar een nog mooiere kamer, met een prachtige buiten-badkamer van bamboe. In hetzelfde guesthouse verbleef ook Lennart, (een belgische jongen die ik in Jakarta had ontmoet) en na een 'welkomsdrink' zijn we wat gaan eten in het cafe met dezelfde eigenaars als mijn guesthouse, een heel hip en groot reizigerscafe waar ze ook tours aanbieden. De straat die me zo gezellig leek bleek tegen te vallen: toch wel een stuk toeristischer dan Jakarta... Ik word, zacht gezegd, niet erg warm van engelse menu's, een boel blanken en cafe's waar ze 'frikandel speciaal' verkopen. In het cafe heel lekker gegeten (voor 4x de prijs van wat je op straat betaalt) en gekeken naar de tours, die allemaal heel erg leuk leken maar de prijzen... zo duur! Erg jammer dat toeristen hier zo veel (te veel) geld besteden aan tours die worden georganiseerd door westerlingen (de eigenaars zijn belgisch), terwijl de lokale bevolking het zo veel beter kan gebruiken. Ik besloot dan ook meteen om, ook al kost het meer tijd, op een andere manier dingen te doen en te zien.
EERSTE DAG YOGYAKARTA
Eerste nacht alleen in een kamer en heerlijk geslapen in het kingsize twinbed! Ik werd wel midden in de nacht wakker van een grote bonk en een boel kabaal: waarschijnlijk een rat die viel of sprong (er stonden een boel mangobomen rondom mijn guesthouse en ratten houden daar hier kennelijk erg van, dus genoeg harige vriendjes...maar niet binnen gelukkig;)). 'S ochtends bij een lekker ontbijtje een plannetje gemaakt voor de dagen die volgden, samen met het hele lieve indonesische personeel van het guesthouse. Ik ben eerst opzoek gegaan naar een kleine reisorganisatie genaamd 'Kaleidoscope of Java tours'. Redelijk lastig te vinden, maar echt de moeite waard. Ik kwam in een huis, en werd geholpen door een meisje met het (super leuke!!) tourprogramma op een handgeschreven papiertje, en de prijs was 300.000 rupiah (ong. 20 euro) voor 12 uur lang, inclusief alles (ter vergelijking: bij het andere bureau betaalde je al 500.000 rupiah (ong. 34 euro) voor alleen het vervoer naar de borobudur). Helemaal top, gelijk geboekt!
De rest van de dag ben ik met een becak (met een hele vriendelijke berijder waarmee ik onderweg indonesich heb geoefend) naar verschillende dingen geweest: een zilvermakerij, een batik atelier en een familiebedrijfje waar ze luwak coffee maken en verkopen. Ik heb het heel gezellig gehad met de oude dametjes die de batik maakten; ze moesten hartelijk lachen om zo ongeveer alles wat ik zei en deed, en ik kreeg zelfgemaakte indonesische hapjes van ze. Ik heb er nu 3 nieuwe indonesische moeders erbij, aldus de batikvrouwtjes. Bij de luwak coffee (de duurste koffie ter wereld die zo'n beest op eet en uitpoept enzo) was het ook super leuk: ik heb een hele tijd coffee bonen zitten pellen met de zusjes die daar werkten, terwijl ze mij een beetje indonesich leerden. Aan het einde werd ik uitgenodigd om te komen logeren zo lang als ik wilde, en ik heb nu dus ook drie indonesische zussen erbij, aldus de koffiemeisjes. Sjonge, ik krijg het nog druk met al die nieuwe familie hier! :) Bij terugkomst in mijn straat een biertje gedronken met twee gekke hippies die naar Yogya waren geimigreerd. Daarna gegeten van een warung (straat kraampje), en 's avonds samen met kelly (het zeeuwse meisje dat ik uit Jakarta ken) aangeschoven bij een nederlands stel en een frans meisje voor een paar lekkere bintangs. We kwamen daar ook weer Wouter tegen, ook een jongen uit Jakarta, die op zijn beurt ook weer met hele leuke mensen was. Wat een gezelligheid hier! Met stella en wouter, het Nederlandse stel waarbij we aan tafel waren gaan zitten, een heel leuk en interessant gesprek gehad. Op een gegeven moment viel de stroom uit: gezellig met kaarsjes verder gebabbeld. Toen ik terug kwam in het hostel was de stroomuitval toch iets minder leuk: geen water, geen licht, geen ventilator en mijn telefoon was leeg dus geen wekker (ik moest om 3.30 opstaan voor de tour de volgende dag..). Gelukkig een telefoon met wekker kunnen lenen van een Nederlands stel en ook meteen in slaap gevallen zonder fan (die 2 uur later aansprong toen de stroom terug was).
TWEEDE DAG YOGYAKARTA
De wekker ging om 3.30, lekker midden in de nacht gedoucht in mijn buitenbadkamer onder de mangoboom waar een stel ratten heerlijk van een mango aan het genieten waren. Om 4 uur werd ik opgehaald voor de tour, die ik samen deed met een heel leuk nederlands stel, en kelly die ik nog uit Jakarta kende. De zonsopgang was echt magisch! We zaten aan de rand van een klein bergdorpje met thee en vers gebakken cassava te genieten van een schitterend uitzicht op het platteland van Indonesie, waar prachtige witte mist op neer was gedaald. In de verte kon je nog net de Borobudur zien (hele grote boeddhistische tempel) die boven alles uittorende. Hierna kregen we een heel uitgebreid ontbijt in een klein huisje met uitzicht op de kampung (platteland) en hebben we geoefend op de gamelan instrumenten (typische Indonesische muziek). Echt super leuk om te doen! De rest van de dag was ook zo leuk en bijzonder, alle onderdelen waarin weer opnieuw een verwondering. We zijn naar de Borobudur geweest, naar een heel klein dorpje waar ze potten maakten en een dorpje waar ze tempe en tofu maakten. Na een heerlijke lunch bij de moeder van de gids hebben we ook nog andere tempels bezocht en kregen we een meditatiecursus. Echt een tour die ik iedereen zou aanraden! De twee mensen die de tour gaven waren ook zo lief en aardig: een indonesische vrouw die in deze streek is geboren, die heel veel kon vertellen over het boeddhisme en de javaanse cultuur, en haar nederlandse man die vanaf zijn tiende hier woont en heel veel interessante dingen kon vertellen over de economische en religieuze situatie van Indonesie. Het was echt een bijzondere dag! Na de tour ging ik even opladen in mijn guesthouse, en savonds gegeten en biertjes gedaan met Stephan, Kelly (beiden uit Jakarta) en Victor (had ik vrijdag ontmoet hier in Yogya). Het was echt heel erg gezellig en ondanks dat we allemaal vroeg op moesten (Victor om half 5..!) zijn we met de becak (fietstaxi) uit gegaan. Echt een hele leuke avond gehad in een cafe met live reggae en maar een paar buitenlanders, verder alleen locals. Wat een topdag!
DERDE DAG YOGYAKARTA
Zondag met Hari (mijn becak rijder van de eerste dag) de hele dag op pad geweest met de motor. Stephan had zaterdag avond laat ook nog iemand gefixt zodat hij mee kon, maar dat bleek meer een brommertje te zijn terwijl hari een motor had, haha. Allebei lekker brak op weg naar de Merapi vulkaan. We hebben uiteindelijk echt een super leuke dag gehad! Wel vol met activiteiten die toch wel erg toeristisch waren, maar we hebben erg gelachen om al de belachelijke dingen, zoals mannen in winnie de pooh en dora pakken, en het feit dat iedereen met ons op de foto wilde toen wij ergens op een tempel aan het chillen waren. We hebben een jeeptour gedaan bij de merapi vulkaan, zijn naar de Pramadan geweest (andere hele bekende tempel), hebben de zonsondergang gezien (op een veelste luxe locatie) en zijn naar het Ramayana ballet geweest. Het Ramayana ballet viel me wel erg tegen.. tien jaar geleden was dat een van de hoogtepunten van Indonesie voor mij, maar ik werd echt niet goed van alle uber toeristiche dingen er omheen: alles was veel te luxe, veel te duur en er waren alleen maar papperige afgezaagde nederlandse en japanse toeristen, die de hele show bekenen door hun camera of tablet. Ook de show zelf was gepimpt met glow in de dark details en acrobatische trucjes. Erg jammer, maar ook wel weer goed om mee te maken. Daarna naar bed gegaan, om even een beetje slaap te pakken (heb ik nog niet heel erg veel gedaan hier ;)).
VIERDE DAG IN YOGYAKARTA
'S ochtends lekker een beetje uitgeslapen en heerlijk rustig opgestaan. Bij het ontbijt zijn ze in mijn guesthouse erg creatief: vandaag kreeg ik een tosti met banaan en chocoladepasta, lekker! Weer verhuisd naar mijn oude kamer en toen met Stephan naar een internetcafe gegaan om foto's uit te wisselen en even aan mijn blog te werken. Daarna eigenlijk de rest van de dag rondgelopen door de kleine steegjes van Yoygakarta. Het is zo leuk dat je, als je twee zijstraatjes neemt, gelijk midden in het locale leven zit. Het is ook duidelijk te merken dat de toeristen dat normaal niet doen, want iedereen was heel erg enthousiast dat we langs liepen. We zijn ook nog even naar een dierenmarkt geweest, waar ze echt de meest vreemde dieren hebben zoals uilen, vleermuizen, kameleons en leguanen verkochten. Wij werden er niet erg vrolijk van, want alle dieren zaten in hele kleine hokjes (6 puppies in een hokje van misschien 1 vierkante meter). 'S avonds lekker gegeten en daarna nog een paar biertjes gedaan. Ik wilde eigenlijk direct vanuit Yogya naar bali, maar besloot toch om samen met stephan een tussenstop te maken in Malang, omdat de reis direct heel erg lang is in niet erg comfortabele bussen en treinen. Dus een kaartje gekocht voor de nachttrein van dinsdag (de volgende dag) naar Malang.
LAATSTE DAG IN YOGYAKARTA
De laatste dag in yogya nog wat trekpleisters gedaan. Eerst naar een wayang makerij geweest (leren poppen waar ze shows mee opvoeren), waar ik hele uitgebreide informatie kreeg over de symboliek achter alle vormen die ze in de poppen snijden. Erg interessant! Toen naar het paleis van de sultan geweest en naar een heel interessant museum over Java, waar ik hele uitgebreide uitleg kreeg van een indonesische studente. Na afloop nog heel leuk zitten kletsen met haar en wat vriendinnen. Daarna ben ik nog naar de grote overdekte markt geweest (en met groot bedoel ik gigantisch). 3 verdiepingen met allemaal kleine doorgangetjes waar ze echt alles wat je kunt bedenken verkochten. Echt heel erg leuk, omdat het echt een locale markt was waar ik als blanke echt een uitzondering was. De mensen waren heel vriendelijk en helemaal niet opdringering, en ze vonden het helemaal geweldig als ik probeerde om met ze te praten in het indonesisch. Ik zocht eigenlijk een broek, maar helaas niet geslaagd omdat ze alleen maar maatje xxxxs verkochten daar... tja daar heb ik toch echt te dikke billen voor! ;)
Aan het einde van de dag afgesproken met Stephan om nog een hapje te eten voordat we in de trein stapten, en toen was het tijd om afscheid te nemen van Yogya. Wat heb ik hier een heerlijke tijd gehad!

Ik hoop dat mijn volgende bestemmingen ook net zo goed gaan bevallen... Maar dat lezen jullie weer in mijn volgende blog! ;)

Heel veel liefs,

Anne

  • 25 September 2014 - 16:49

    OpaOma:

    Ik waag het erop.

    Anne yg manis,

    Kami gembira sekali menerima surat e-mail dari Indonesia yg indah (tempat kelahiran Anne).
    Opa dan Oma menikmati membaca Anne menceritakan secara antusias tentang pengalamannya2. Sepanjang membaca e-mail Anne kami bisa menggambarkan situasi di Indonesia seperti kami mengalami kehidupan di Indonesia pada waktu kami berada disana. E-mail2 Anne mencemburukan sangat sekali. Terima kasih banyak.
    Ciuman2 yang manis. Tidak lupa mengambil pot, yah!
    JopaJoma
    (kalau terlalu sulit mengerti e-mail ini tersebut, saya tidak akan menulis dalam bahasa Indonesia).

  • 28 September 2014 - 00:04

    Debby:

    Super leuk om te lezen en de blog kan me niet lang en enthousiast genoeg zijn. Wel erg vermoeiend allemaal denk ik. Pak voldoende rust tussendoor, anders hou je het niet vol en word je ziek. XX Debby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hee daar! Na het halve boek wat ik heb geschreven tijdens mijn vorige reis naar Indonesië, Thailand en Myanmar, kunnen jullie de komende tijd weer nieuwe verhalen verwachten over mijn volgende reis. Het plan is om beknopter te schrijven, want als ik hetzelfde ga doen voor een reis van 7 maanden dan kan ik denk ik waarbenjij geld gaan betalen voor de ruimte die ik opneem ;) Dit keer reis ik van Mexico naar Bolivia, ik hoop dat jullie met plezier mijn blogs gaan lezen! Reacties, opmerkingen of tips zijn altijd welkom!

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 10176

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Hasta la Victoria

04 Februari 2015 - 26 Augustus 2015

La vida es bella!

14 September 2014 - 11 December 2014

Back to where it all began!

Landen bezocht: