Nusa Lembongan & Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Anne Mak - WaarBenJij.nu Nusa Lembongan & Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Anne Mak - WaarBenJij.nu

Nusa Lembongan & Gili Trawangan

Door: Anne Mak

Blijf op de hoogte en volg Anne

10 Oktober 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Hee allemaal!
Het is inmiddels alweer 2 weken geleden sinds ik mijn vorige blog gepost heb, dus hoog tijd voor een update! Ik heb echt een heerlijke tijd gehad op twee fantastische eilanden; Nusa Lembongan en Gili Trawangan. Wat een leven!!

NUSA LEMBONGAN
Behoorlijk uitgeput door de voorafgaande dagen nam ik vanuit Sanur de boot naar Nusa Lembongan. Ik zat in een boot vol met japanners; wat is dat toch een apart volkje zeg, haha. Ze gaan alleen maar op georganiseerde reizen in grote groepen, en ze zijn constant foto's aan het nemen van de meest onboeiende dingen. Echt hilarisch! Eenmaal aangekomen op Nusa Lembongan was het gelukkig niet lastig om een leuke homestay te vinden, en het was echt heerlijk om mijn tas om te keren op mijn eigen kamer en even alleen te relaxen. Het alleen zijn duurde weer niet erg lang, want een uur later ontmoete ik drie super leuke nederlandse meiden die ook in mijn homestay sliepen. Ik ben meteen met ze gaan lunchen en daarna naar yoga gegaan, wat echt heel erg chill was! Ik moest wel echt even wennen aan hoe anders het daar is vergeleken met Java. De eerste twee weken van mijn reis heb ik op een heel rap tempo gereisd, veel gedaan en veel gezien. Dat is toch wel een stuk anders dan de extreem relaxte sfeer die er hangt op een eiland, waar iedereen heel laid back is en vooral veel aan het chillen is.
Die avond een hele gezellige avond gehad ook met andere mensen op het eiland. Heerlijk achterover liggen in een zitzak met je voetjes in het witte zand en een koude bintang om het af te maken. Wat een leven! De volgende dag hebben we met z'n zevenen (met maartje, renske, karin en nog drie hele leuke amerikanen) scooters gehuurd en zijn we het eiland gaan verkennen. Dat was echt zo'n fantastische dag! Prachtig eiland, heerlijk weer, goed gezelschap.. wat wil je nog meer?! We zijn eerst naar de zeewier boerderijen (het grootste export product van het eiland) gereden, wat echt een prachtig gezicht is, het is alleen echt niet te eten, haha. Nadat we het eiland een beetje hadden rond gereden zijn we overgestoken naar een eiland wat tegen Nusa lembongan aan ligt over een heel smal gammel bruggetje. Daar hebben we een cliffjump gedaan, wat echt waanzinnig gaaf was! Alleen uiteindelijk misschien niet het beste idee, want in het water komen was niet zo'n probleem, maar eruit komen... Er waren hele hoge golven die je tegen het koraal aan smakten, en daarna moest je ook nog een hele puntige rotswand beklimmen. Heb er dus wel wat wonden aan over gehouden, maar het was wel een heel avontuur! 'S avonds hebben we nog een waanzinnig mooie zonsondergang gezien, en daarna zijn we lekker gaan eten en hebben we weer gezellig wat biertjes gedaan. De volgende dag werd ik helaas wakker met een flinke blaasontsteking, maar gelukkig doen ze in Indonesië niet zo moeilijk over medicijnen; als je naar een apotheek gaat en je zegt wat je wilt, dan geven ze het gewoon aan je. Echt helemaal niet goed, maar in deze situatie best handig, haha. De rest van de dag heel rustig aan gedaan, beetje yoga, massage, uiteten... niks te klagen! Ik had geïnformeerd naar de duikcursussen daar, alleen de drie nederlandse meiden die ik had ontmoet gingen de volgende dag naar Gili Trawangan, en het zijn echt geweldige meiden dus ik besloot om met ze mee te gaan.

GILI TRAWANGAN
De reis naar Gili T viel alles mee vergeleken met sommige verhalen die je soms hoort over bijna zinkende en gammele boten. Op het eiland voelde het meteen zo goed, wat een goede sfeer! We zaten echt in een super leuk hostel, echt een van de leukste hostels waar ik tot nu toe ben geweest. Zo veel leuke mensen, en de sfeer was super. Je kon de hele dag zelf pannekoeken bakken en het gebouw had allemaal losse plekjes waar je heel goed kon chillen. De eerste dag hebben we het eiland een beetje verkend, en 's avonds zijn we uit geweest met mensen uit het hostel. Het eiland is zeker wel toeristisch, maar wel een heel ander toerisme dan bijvoorbeeld in Yogyakarta, omdat iedereen gewoon heel relaxed is en er hangt een hele goede sfeer. Het heeft toch ook wel echt iets dat er helemaal geen auto's rijden; het enige vervoer wat je ziet zijn fietsen en paard met wagen. Het is ook heel gemoedelijk, en ondanks de toeristen gaat het locale leven ook gewoon door. Zo stond er bijvoorbeeld een avond een dikke koe ineens voor ons hostel, haha. Alles gaat daar flink wat tandjes langzamer, en stress daar doen ze niet echt aan. Een dag op de duikschool zonk er een boot van een ander duikbedrijf vlak voor de kust, en iedereen was heel relaxed gewoon van: hee kijk, daar zinkt een boot. En daarna gewoon weer doorgaan waar je mee bezig bent, haha (er zaten geen mensen op de boot trouwens).
De volgende dag ben ik op zoek gegaan naar een duikschool, hebben we lekker op het strand gelegen en 's avonds was er een feestje in een hele toffe reggae bar. De mensen in het hostel waren echt super tof, en we hebben de dag daarna met z'n allen (18en) een snorkeltrip gedaan rondom alle gili eilanden, wat echt heel erg gezellig was. De volgende dag was het dan zo ver; de start van mijn Padi Open Water Course! Aaahhh meennnn duiken is zoooo vet!! Ik heb echt drie fantastische dagen gehad, met mijn geweldige gekke indo instructeur, drie fantastische groepsgenoten uit Canada, Groningen en Denemarken en een hele leuke dive master chick uit Hongarije. De onder water wereld is zo magisch! En het gevoel dat je gewichtsloos bent is ook echt heel erg bijzonder. We hebben van alles gezien, waaronder schildpadden, haaien, roggen en super vette enorme papagaaivissen. Ik vond het echt heel jammer dat mijn cursus over was en dat ik afscheid moest nemen van de super toffe mensen die ik daar heb ontmoet. Dus als iemand van plan is om te gaan duiken op Gili T, ga naar Diversia! Na de duikcursus zijn we met z'n allen uit eten geweest en gaan stappen. De volgende dag een rustige dag gehad, beetje rond gefietst en de zonsondergang gekeken. Ik en Karin zouden eigenlijk de ochtend daarna om 8 uur de boot pakken naar lombok, maar het was nogal laat geworden op de full moon party (op het strand, heel gaaf!) dus... we hadden de boot gemist, haha. Uiteindelijk was dat echt prima, want we hebben de laatste dag nog een paar hele toffe mensen ontmoet en een hele leuke dag gehad. Wat een heerlijk eiland is Gili T! Uiteindelijk was ik wel oke met weg gaan, maar de dag dat we eerst zouden gaan wilde ik eigenlijk nog niet weg. Gelukkig zijn er nog veel meer toffe plekken in Indonesië!

Heel veel liefs uit het magische Indonesië,
Anne

  • 10 Oktober 2014 - 15:06

    Debby:

    Lieve Anne

    Ik heb al aardig wat duikervaring, maar jij pakt het gelijk goed aan. Jij hebt nu al gezien, wat ik nog nooit gezien heb. Ik weet niet hoe je het allemaal doet, maar klinkt allemaal erg leuk. Have fun.

    XX Debby

  • 10 Oktober 2014 - 17:04

    Karin:

    Haaien....! dat had je zeker wijselijk niet tegen ons gezegd!
    Is dat ' ikan hiu' in het indonesisch....als ik me goed herinner?
    Hoe is het trouwens met je taalvorderingen? Dagelijks een paar woorden erbij...?

    xx mam

  • 12 Oktober 2014 - 17:22

    Opa:

    Lieve Anne,
    Het is weer prachtig en "waanzinnig" enthousiast. Ga zo door! Niet te veel "Bintangetjes" hoor! Dat is overigens gewoon Heineken.
    We kijken uit naar het volgende verslag. Fijn te weten dat je nu ook weet hoe je haaien moet (ont)duiken.
    JopaJoma

  • 15 Oktober 2014 - 20:05

    Job:

    He gek! Volgens mij vind je het daar allemaal wel TOF! Leuk om te lezen :) Veel plezier nog X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hee daar! Na het halve boek wat ik heb geschreven tijdens mijn vorige reis naar Indonesië, Thailand en Myanmar, kunnen jullie de komende tijd weer nieuwe verhalen verwachten over mijn volgende reis. Het plan is om beknopter te schrijven, want als ik hetzelfde ga doen voor een reis van 7 maanden dan kan ik denk ik waarbenjij geld gaan betalen voor de ruimte die ik opneem ;) Dit keer reis ik van Mexico naar Bolivia, ik hoop dat jullie met plezier mijn blogs gaan lezen! Reacties, opmerkingen of tips zijn altijd welkom!

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 10174

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Hasta la Victoria

04 Februari 2015 - 26 Augustus 2015

La vida es bella!

14 September 2014 - 11 December 2014

Back to where it all began!

Landen bezocht: